wiejska zapiekanka

Z jedzeniem mam chyba, tak jak z piosenkami – ze sto ich jest, a każda jest tą ulubioną🙂 Dziś zapiekanka z ulubionymi ziemniakami, cebulką, boczkiem i ulubionym czosnkiem. Uwielbiam usmażone, podpieczone, a czasem nawet przypalone ziemniaki. Ponieważ ziemniak ziemniakowi nie równy, najlepiej wybrać do zapiekanki takie, które po wstępnym podgotowaniu, a późniejszym smażeniu nie stracą swojego kształtu i nie rozlecą nam się na puree. Nie wiem jak u Was, ale u mnie jest to loteria – jeszcze się nie spotkałam żeby ziemniaki były oznaczone w sklepie jakąś nazwą, po której możnaby dociec, czy to gatunek sałatkowy, kluskowy czy na puree. Ziemniaki to ziemniaki. Tym razem akurat trafiły mi się ziemniaki, które pięknie zachowały swój kształt po obróbce. Tę zapiekankę można również  upiec w piekarniku, ale moim zdaniem cały jej urok i smak polega na smażeniu na patelni, a w moim przypadku w woku. Wok mało z polską wsią się może kojarzy, ale to dla mnie niezastąpiony towarzysz kuchenny i używam go do przygotowywania wielu potraw, bo sprawdza się fantastycznie. Najlepiej użyć patelni z jakąś nieprzywierająca powłoką, mój wok jest teflonowy, dzięki temu nic nie przywiera i każdy przypieczony kawałek ziemniaczka ląduje na talerzu, a nie przywiera do dna patelni.

zapiekanka farmerska

Składniki (na 2 porcje z dokładką):

· ok. 1-1,5 kg ziemniaków
· 2 cebule
· 20 dkg wędzonego boczku
· 3 ząbki czosnku
· kawałek żółtego sera
· 1/3 szklanki śmietanki (ja miałam akurat 30%, ale może być też 18%)
· 1/3 szklanki wody
· 1 jajko
· sól i pieprz do smaku
· słodka papryka w proszku
· ostra papryka w proszku
· tymianek

Ziemniaki obrałam, pokroiłam w grube plastry i gotowałam w osolonej wodzie na półtwardo, nie piszę ile, bo wszystko zależy od ziemniaka. W tym czasie boczek pokroiłam na paseczki i wrzuciłam na patelnię, żeby wysmażył się tłuszczyk. Gdy smażył się boczek, na drugim palniku nastawiłam sobie wok i wlałam tam odrobinę oleju. Odcedziłam ziemniaki i wrzuciłam je do woka. Zwiększyłam ogień i pozwoliłam się im przypiekać, mieszając od czasu do czasu. Podsmażony boczek wrzuciałam do ziemniaków, zostawiając jednak na patelni wytopiony tłuszcz – będę na nim smażyć cebulę i czosnek. Cebulę pokroiłam w kostkę i najpierw smażyłam ją przez kilka minut, jak już się zeszkliła, posoliłam, dodałam czosnek pokrojony w plasterki i smażyłam jeszcze 3 minuty często mieszając. Trzeba uważać, żeby czosnek się nie przypalił, bo wtedy gorzknieje i traci cały swój aromat.

zapiekanka farmerska

Kiedy ziemniaki już się dość sporo podpiekły, posypałam je słodką i ostrą papryką i tymiankiem, wymieszałam i nieco zmniejszyłam ogień – papryka jeśli się zbytnio przypiecze też będzie gorzknieć. Rozbełtałam w kubku jajko, śmietankę i wodę, posoliłam i popieprzyłam odrobinę. Zminimalizowałam gaz pod wokiem, na wierzch ziemniaków wysypałam cebulkę i czosnek, zalałam rozbełtanym jajkiem ze śmietaną i posypałam startym na tarce żółtym serem. Wok przykryłam pokrywką i pozwoliłam się temu zapiekać na malutkim ogniu, aż jajko i śmietana się zetną, a ser roztopi. Rumiane ziemniaki wyglądały tak smakowicie, że nie mogłam się doczekać, kiedy zapiekanka będzie gotowa. Nawet teraz kiedy to piszę, a po zapiekance nie ma śladu, ślinka mi cieknie na samą myśl. Chyba niedługo ją powtórzę🙂

zapiekanka farmerska

Village casserole

ingredients (2 portions and second helping):

· about 1-1,5 kg potatoes
· 2 onions
· 20 dkg smoked bacon
· 3 cloves of garlic
· piece of hard cheese
· 1/3 glass of cream (30% or 18%)
· 1/3 glass of water
· 1 egg
· salt and black pepper to taste
· sweet red pepper
· spicy red pepper
· thyme

Peel potatoes, slice them and cook in salted water for a few minutes. Cut bacon in stripes and fry. Next pour a little bit of oil on the big frying pan or wok (I used wok), strain out potatoes and put them into a frying pan, increase flame under the frying pan and fry potatoes until its golden brown. Next add fried bacon and mix all together.

Now chop the onions and fry it on that fat that smelt from the bacon. Add a little bit salt and at the and add sliced garlic, fry it for next 3 minutes.

Next sprinkle your potatoes with sweet and spicy red pepper and thyme. Mix all together and minimize flame under your frying pan. Stir an egg, water and cream, add salt and pepper to taste. Next add onions and garlic to a frying pan with potatoes and pour mixed egg, water and cream and at the and dredge grated cheese. Put the cover to a frying pan and fry it until egg will be set and cheese melt. That’s all. Enjoy your meal!🙂

Zapraszam do komentowania :)

