III podejście do tarty z bezą – ostateczne starcie :)

Dziś skoro świt (no prawie ;)) przyszła pora na ostateczne starcie z tartą z jabłkami i cynamonową bezą, czyli trzecie i ostatnie podejście do przepisu, o którym była mowa tutaj i tutaj. Dwa poprzednie moje podejścia do tej tarty były nieudane, ale po tym jak Dorota bez większych problemów poradziła sobie z tym przepisem (co możecie zobaczyć tutaj), zawziełam się i postanowiłam spróbować ponownie. I mogę powiedzieć, że to starcie wygrałam!🙂 Hurra!

Odmierzyłam ilości składników niemal z aptekarską dokładnością, więc tutaj nie mogłam popełnić już żadnego błędu. Tym razem udało mi się ubić piękną pianę z białek. Problem pojawił się podczas pieczenia, bo po regulaminowych 20 minutach z wierzchu wszystko wyglądało ładnie, natomiast masa jajeczno-śmietanowa pływała nadal. Zaryzykowałam i dałam tarcie dodatkowe 10 minut w piekarniku. Natomiast do pieczenia bezy zmniejszyłam temperaturę do 150ºC, chciałam żeby się wysuszyła, a nie spiekła szybko, no i liczyłam na to, że jeśli masa śmietanowo-jejeczna jeszcze gdzieś tam się nie ścieła, to w tym czasie dojdzie. Razem z bezą w tej niższej temperaturze piekłam zamiast 10 – 20 minut.

Przepis podaję ponownie, cytując oczywiście za oryginałem.

Tarta z jabłkami i cynamonową bezą

– trzecie podejście (ostateczne starcie)

tarta z jabłkami i bezą

Składniki na ciasto: (forma o średnicy 25cm)

· 200g mąki
· 50g cukru pudru
· 100 g zimnego masła
· 1 żółtko
· szczypta soli
· 2 łyżki zimnej wody

Z podanych składników wyrabiamy ciasto, rozwałkowujemy wkałdając pomiędzy 2 kawałki papieru do pieczenia (to pomysł Ale Babki – dobry, wypróbowałam). Ciastem wykładamy posmarowaną masłem blaszkę (ja wyłożyłam papierem), brzegi powinny być wyłożone na wysokość ok 2-3 cm. Wkładamy na 30 minut do lodówki.

Masa śmietanowa:

· 2 jaja
· 50g cukru pudru
· 200g śmietany kremówki

Jaja miksujemy z cukrem, dodajemy śmietanę i dokładnie miksujemy.

Cynamonowa beza:

· 1 białko
· 70 g cukru pudru
· 1 łyżeczka cynamonu
· szczypta soli

Białko ze szczyptą soli ubijamy na sztywno. Kiedy powstanie już sztywna piana dodajemy stopniowo cukier puder i cynamon – dokładnie mieszamy.

Do ciasta potrzebne są również jabłka – przepis podaje 3-4, ja dodałam 5-6 małych jabłuszek.

1. Piekarnik nastawić na 200C.
2. Wyjąć ciasto z lodówki.
3. Na ciasto wylać połowę masy śmietanowej.
4. Poukładać na masie jabłka.
5. Wylać pozostałą cześć masy.
6. Wstawić do piekarnika i piec 20min.
7. Przygotować cynamonową bezę i rozłożyć ją na cieście.
8. Ciasto piec jeszcze 10 min.

tarta z beza cynamonową

tarta z bezą

6 thoughts on “III podejście do tarty z bezą – ostateczne starcie :)

  1. No teraz to aż sie dusza śmieje.Jest piękna i fajnie że zrobiłas ją w końcu a nie wycofałaś się .
    Widzisz jak się okazuje piekarnik tez ma duże znaczenie bo 180 C w jednym nie oznacza wcale że w drugim będzie tak samo piekł.Ja swój piekarnik znam na wylot i podaje tak jak ja piekę ale nie wszystkie piekarniki sa jednakowe.
    Beza wyszła Ci bajecznie.
    pozdrawiam

    1. Ja mój piekarnik dopiero poznaję🙂 Mam nadzieję, że to nie koniec moich piekarnikowych wyczynów. Też się cieszę, że w końcu mi się ta tarta udała, chociaż trzymając się ściśle ilości składników wyszłą bardzo słodka jak na moje i Lubego podniebienie. Natomiast sam pomysł z bezą – fantastyczny, więc będę na pewno jeszcze próbować w innych konfiguracjach. Dzięki Doroto za wsparcie!🙂

Zapraszam do komentowania :)

