knedle serowe z sosem morelowym

Wypróbowałam dziś kolejny przepis z książki Henryka Dębskiego „Potrawy smaczne i niedrogie” (wydanie z 1980r.) – nr „201. Knedle serowe III”. Muszę przyznać, że po raz pierwszy jadłam coś takiego. Po ugotowaniu kluski wyglądały ot, jak ziemniaczane knedle – niepozornie i w sumie średnio atrakcyjnie. Natomiast wnętrze kluski jest zaskakujące – delikatne, pulchne, a w smaku takie ciastowe bardziej niż kluskowe.
Bałam się czy coś z nich będzie, bo podczas wyrabiania ciasto bardzo się kleiło do rąk, natomiast podsypując mąką przy formowaniu kulek już było w porządku. Ciasto jest bardzo plastyczne, a podczas wyrabiania pięknie pachniało. Polecam Wam przetesować ten przepis, jeśli tak jak ja jeszcze nie mieliście okazji takich knedli spróbować. W przepisie podano, by serwować je ze zrumienioną bułką tartą i cukrem, ale ja przygotowałam sos morelowy.

knedle serowe z sosem morelowym

Składniki na knedle (z tej ilości wyszły mi spore porcje dla 2 osób):

· 300 g sera twarogowego
· 8 łyżek kaszy manny
· 3 łyżki miękkiego masła lub margaryny
· 3 jaja
· 6 łyżek mąki

Składniki na sos morelowy:

· kilka sztuk moreli
· ok. ½ szklanki wody
· 2 kopiaste łyżeczki miodu
· szczypta cynamonu
· plasterek masła

W pierwszej kolejności zajęłam się przygotowaniem sosu. Morele pozbawiłam pestek, pokroiłam w plastry i wrzuciłam na patelnię z rozgrzanym masłem. Dolałam odrobinę wody i dusiłam na małym ogniu. Kiedy woda odparowała, dolałam kolejna porcję, mieszałam i dusiłam. I tak aż do momentu, kiedy morele zupełnie się rozpadły. Na koniec dodałam miód i cynamon, wymieszałam oraz dodałam tyle wody, aby sos uzyskał pożądaną gęstość.

Teraz ciasto na knedle. Jaja wybiłam ze skorupek, oddzielając żółtka od białek. Białka miksowałam do uzyskania sztywnej piany, a następnie mikserem potraktowałam twaróg, żółtka i masło (przepis mówi o wcześniejszym zmieleniu twarogu, ale ten który kupiłam był wyjątkowo miałki, więc pominęłam ten krok). Do masy dodałam mąkę, kaszę mannę oraz ubitą pianę z białek. Najpierw wszystko mieszałam łyżką w garnku, ale potem zaczęłam wyrabiać ręką. Ciasto kleiło się do rąk, więc podsypywałam troszkę mąką, aż wszystkie składniki się połączyły. Formowałam kule obtaczając je w mące. Gotowałam w osolonej wodzie ok. 10 minut od wypłynięcia na powierzchnię, na niezbyt dużym ogniu. Polałam sosem morelowym i gotowe.Pyszne pulchniutkie knedle. Smacznego!🙂

knedle serowe z sosem morelowym

knedle serowe

Cottage cheese dumplings with apricote sauce

Ingredients for dumplings (for 2 big portions):

· 300 g cottage cheese
· 8 tablespoonas of semolina
· 3 tablespoons of tender butter or marge
· 3 eggs
· 6 tablespoons of flour

Ingredients for apricote sauce:

· few apricots
· about ½ glass of water
· 2 big teaspoons of honey
· little bit of cinnamon
· slice of butter

First we make sauce. Take away stones from apricots, slice and put on a frying pan with butter. Add little bit of water and steam. When all water evaporate add more, mix and steam. Repeat until apricots will overcook. At the end add honey and cinnamon, and if it’s needed add water to get desirable thickness.

Now it’s time for dumplings pastry. Separate egg yolks. Beat egg whites. Mix cottage cheese, egg yolks and butter. Add semolina, flour and egg whites. Mix gently. Pastry will stick to your hands, but if you strew your hand with a little bit of flour it will be OK. Form medium balls, cook in salted water for about 10 minutes (low heat) after it flow out. Pour with apricot sauce and serve. Enjoy!🙂

One thought on “knedle serowe z sosem morelowym

Zapraszam do komentowania :)

