kiełbasa po węgiersku przygotowana wg zasady Pięciu Przemian

Podam Wam dzisiaj przepis na kiełbasę po węgiersku przygotowaną wg zasady Pięciu Przemian. Przepis pochodzi z książki Anny Ciesielskiej pt. „Filozofia zdrowia”. Książkę kupiliśmy kilka lat temu, a ostatnio sięgnęłam po nią w poszukiwaniu jakiegoś ciekawego przepisu. Oczywiście to danie można przygotować również bez trzymania się tej zasady.

O co chodzi w zasadzie Pięciu Przemian? Jest to zbyt skomplikowane i złożone, aby streścić wszystko w jednym poście, natomiast postaram się w ogromnym skrócie opisać to, co pamiętam. Być może kogoś z Was zainteresuje na tyle, aby sięgnąć po tę książkę. My próbowaliśmy przygotowywać potrawy według tej zasady, ale ponieważ ja z zasady nie trzymam się przepisów, to było to dla mnie szczególnie trudne.

Zasada pochodzi z filozofii taoistycznej, gdzie dla głębszego zobrazowania natury otaczającej nas rzeczywistości posłużono się cyklami i procesami zachodzącymi w przyrodzie, które sprowadzono do zasady 5 żywiołów. W tej teorii podstawowe elementy symbolizują Drzewo, Ogień, Ziemia, Metal i Woda. Drzewo spalając się daje Ogień, Ogień tworzy popiół dając początek Ziemi, Ziemia zawiera Metal, a Metal daje początek Wodzie, która karmi Drzewo – ten układ tworzy obieg odżywczy żywiołów. Każdy z żywiołów odpowiada poszczególnym smakom:

Drzewo to smak kwaśny

Ogień to smak gorzki

Ziemia to smak słodki

Metal to smak ostry

i Woda to smak słony.

Każdy z żywiołów odpowiada również innym  narządom w naszym ciele, nadmiar któregoś z żywiołów, może powodować problemy zdrowotne, dlatego tak ważna jest harmonia i odpowiednie przygotowanie posiłków.

Przygotowywanie potraw wg zasady Pięciu Przemian ma na celu wydobycie właściwej energii z pożywienia, która przyniesie siły zdrowie i radość. Jedną z zasad jest równowaga, która ma wzmacniać i ochraniać nasz organizm. Zatem do przygotowania każdej potrawy powinniśmy według tej zasady wykorzystywać wszystkie smaki (żywioły) w odpowiedniaj kolejności. Nie jest istote od którego ze smaków rozpoczniemy, natomiast ważne jest jakim smakiem zakończymy przygotowywanie potrawy – skierujemy tym samym energię w stronę danego żywiołu (narządu wewnętrznego). W takiej filozofii żywienia ważna jest również ochładzająca lub rozgrzewająca natura pokarmów, która związana jest bezpośrednio z klimatem w którym żyje człowiek. Według teorii w naszym umiarkowanym klimacie, gdzie mimo wszystko jest przewaga dni chłodnych i deszczowych powinniśmy jeść więcej posiłków rozgrzewających i takim też daniem jest rozgrzewająca kiełbasa po węgiersku. Swoją drogą przepyszna – udało mi się zjeść jedynie miseczkę, bo prawie cały garnek spałaszował Luby🙂 Także nawet jeśli zasada Pięciu Przemian wcale Was nie interesuje, wypróbujcie sam przepis. Jest doprawdy zacny🙂

 

KIEŁBASA PO WEGIERSKU

Sposób przygotowania potrawy opisałam tak, jak zrobiła to autorka:

słodkie– 3 duże pokrojone  w piórka cebule zeszklić na 2 łyżkach oleju, dodać paprykę pokrojoną w kostkę i przełożyć do garnka, dodać ½ łyżeczki kminku (ja ponieważ bardzo nie lubię kminku to pominęłam ten krok

ostre – dodać ½ łyżeczki imbiru, szczyptę pieprzu cayenne, ¼ łyżeczki zmielonej kolendry, 2 ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę i wszystko wymieszać, (ja dodałam jescze jedną papryczkę chili, która również ma naturę ostrą),

słone – 600 g pokrojonej w półplasterki kiełbasy podsmażyć na osobnej patelni, przełożyć do garnka, a następnie dodać ½ szklanki zimniej wody, szczyptę wegety i sól do smaku, dusić ok. 20 minut, a następnie dodać fasolkę szparagową (ja dodałam mrożoną, w przepisie była z puszki),

kwaśne – dodać ok. 1 szklanki soku pomidorowego (u mnie koncentrat wymieszany z wodą)

gorzkie – dodać 1/3 łyżeczki kurkumy i tymianku (tymianku nie miałam), dusić jeszcze 10 minut,

słodkie delaktnie zagęścić mąką ziemniaczaną rozpuszczoną w zimniej wodzie, dosmakować pieprzem (ostre) i solą (słone).

Danie zaserwowałam ze świeżą chrupiącą bułką. Smacznego!

kiełbasa po węgiersku

6 thoughts on “kiełbasa po węgiersku przygotowana wg zasady Pięciu Przemian

  1. Witam znam ten przepis:) bardzo smaczny:) ale gdyby trzymac sie zasady pieciu przemian, to fasolka szparagowa mrozona nie bedzie w smaku slonym( smak slony dlatego, ze jest z puszki konserwowa) a gdy mowimy o normalnej fasolce to bedzie smak slodki:)pozdrawiam:)

  2. A ja się przyznam bez bicia, że zawsze się zastanawiam czy ma sens przerabianie Pięciu Przemian na polskie warunki?🙂 ale całe danie brzmi zachęcająco, bez wątpienia🙂

    1. No właśnie, jak to wygląda z Twojej strony? Możesz rozwinąć myśl? Niestety sama nie jestem w stanie ocenić, czy taki sposób żywienia „działa”, bo tak jak wspomniałam bardzo trudno jest mi trzymać się ściśle przepisów, więc długo w tym sposobie nie wytrzymałam🙂 Ale jestem ciekawa, jak to wygląda z perspektywy osoby, która dużo czasu spędziła w Azji.

  3. Nie pomyślałabym, żeby przepisu na taką „zasosowaną” kiełbasę szukać w książce „Filozofia zdrowia”. Wygląda jakby miało po ty przybyć 10kg w boczkach ;p Kuchnia pięciu przemian… hmm… Zaciekawiłaś mnie!
    dariawkuchni.

    1. To przepis znalazł mnie🙂 I na pewno go powtórzę, bo nie zdążyłam spróbować😉 Filozofia żywienia wg 5 Przemian nie jest żadną dietą odchudzającą, nie wyklucza żadnych elementów z pożywienia. Zdrowie zawarte jest tutaj w harmonii i odpowiednim przygotowaniu posiłków. Autorka przełożyła wszystkie zasady medycyny chińskiej i filozofii taoistycznej na nasze polskie realia, dlatego w książce opisywane są składniki żywienia, które można znaleźć w naszych kuchniach, a przepisy które zamiesza są też nasze, tradycyjne, tyle że przygotowane wg zasay 5 Przemian.

Zapraszam do komentowania :)

