ajvar – hand made, który nie do końca wyszedł jak chciałam

Tak jak już wspominałam w którymś z poprzednich wpisów, miałam koncepcję przygotowania domowego ajvaru. Korzystając zatem ze sporej ilości czasu w sobotnie dopołudnie wyskoczyłam do warzywniaka po wszystkie składniki i zabrałam się za robotę. Nie mam doświadczenia w przygotowywaniu przetworów i oczywiście jestem w gorącej wodzie kąpana, więc nie przygotowywałam się teoretycznie do przygotowania ajvaru. Uznałam że 2 duże bakłażany będą w sam raz na całą dwukilową reklamówkę papryki. Okazało się po pierwsze, że ilość papryki po upieczeniu mocno się zredukowała, podczas gdy bakłażan prawie wcale. Ostatecznie więc, po zmiksowaniu wyszła mi proporcja mniej więcej 1:1. Oczywiście też wpakowałam od razu całą masę bakłażanową do paprykowej, więc już nie miałam wpływu na to, który smak ostatecznie dominował. Z tego też powodu ajvar wyszedł mniej paprykowy niż oczekiwałam.

Na dodatek dziś okazało się, że jeden ze słoików (ten największy po dużym 700ml majonezie) nie złapał i ajvar się ukisił i praktycznie wystrzelił ze środka. Szkoda, że taka porcja sosu będzie musiała wylądować w koszu😦 Bo pomimo przedawkowania bakłażana sos wyszedł całkiem dobry, może nie taki jak kupny, ale smaczny. Wydaje mi się, że ponieważ pasteryzowałam wszystkie słoiki w jednym garnku i każdy z nich był innego rozmiaru, a ten felerny był największy i woda sięgała mu najniżej – może dlatego nie załapał? Gapa, no cóż mam nauczkę na przyszłość. Pozostałe słoiki wydają się w porządku, póki co, żaden nie wykazuje ochoty, żeby strzelić mnie zakrętką w czoło, więc mam nadzieję, że się uchowają.

Acha, na koniec – jeśli będziecie przygotowywać ajvar z udziałem papryczek chilli to polecam założyć rękawiczki do obierania papryki. Pomimo, że chilli od razu po upieczeniu w całości wpakowałam do blendera, to pozostałe papryki przeszły ostrością chilli i jeszcze parę godzin po skończonej pracy piekły mnie ręce.

Miejcie zatem na uwadze moje błędy, jeśli będziecie chcieli przygotować własny wyrób😉

domowy ajvar

Składniki (wyszła mi ilość wypełniająca ok. 2 litrowy garnek):

· 2 kg czerwonej papryki
· 2 bakłażany (myślę, że ważyły łacznie ok. 1 kg)
· 3 papryczki chili
· 6 ząbków czosnku
· biały ocet winny
· 2-3 łyżeczki słodkiej papryki
· sól i cukier do smaku

Wszystkie warzywa umyłam, papryki pokroiłam na połówki i wycięłam pestki (z chilli również), bakłażany rozkroiłam na połowy. Na 2 blachach rozłożyłam papier do pieczenia i poukładałam na nim papryki i bakłażany skórką do góry. Włożyłam do nagrzanego do 180ºC piekarnika i piekłam ok. 80 minut. Myślę, że gdyby w piecu była tylko jedna blacha, to czas pieczenia byłby krótszy.

Po tym czasie wszystkie papryki włożyłam do garnka i przykryłam szczelnie pokrywką, aby się spociły, skórka powinna wtedy łatwiej odchodzić. Z bakłażanów zdarłam skórę i podzieliłam je na mniejsze części. Do pojemnika do blenderowania wrzuciłam papryczki chilli (razem ze skórką) i czosnek oraz partiami dodawałam bakłażana i miksowałam na papkę.

I teraz ćwiczenie cierpliwości – czyli obieranie papryki ze skórki. Z jednych papryk schodziła bez problemu, z innych rwała się po kawałeczku doprowadzając mnie do pasji. Jednak przy 2 kilogramach papryki, to dość nużąca czynność, zwłaszcza dla niecierpliwców. Z papryki wypłynęło dość sporo takiej oleistej cieczy, nie odlewałam jej. Kiedy cała papryka była już obrana, zmiksowałam ją tym razem tą końcówką z blendera, zostawiając taką grudkową konsystencję. Wymieszałam razem masę bakłażanową i paprykową i doprawiłam na raty do smaku, solą, octem i cukrem.

Słoiki wyparzyłam i do gorących nakładałam gotowy sos. Pasteryzowałam ok. 20 minut, a następnie pozostawiłam do ostygnięcia odwrócone do góry nogami. Domowy ajvar gotowy. Smacznego!🙂

ajvar

2 thoughts on “ajvar – hand made, który nie do końca wyszedł jak chciałam

Zapraszam do komentowania :)

