proste piernikowe ciasto ze śliwkami i budyniem

Jeśli Wasze święta nie przewidują dużej ilości czasu na przygotowania, albo jeśli po prostu świąt nie przygotowujecie, bo spędzacie je poza domem, a macie ochotę przygotować jakieś szybkie ciasto ze świątecznym akcentem, to proponuję przetestować ten przepis. Ciasto nie wymaga dużych nakładów finansowych, ani dużo czasu i można modyfikować jego składniki w zależności od tego, co posiadamy w naszej kuchni. Do ciasta można dodać inne owoce niż śliwki, myślę, że też suszone śliwki posiekane na mniejsze kawałki równie ciekawie by się sprawdziły. Zamiast śliwek mogą być gruszki, albo w ogóle coś zupełnie innego, na co macie ochotę.

Ciasto jest puszyste w środku, a chrupiące z wierzchu, dodatkowo wilgotności dodaje mu budyń. Pachnie piernikowo i świątecznie, choć z pewnością typowo świątecznym ciastem nie jest, może jednak dla odmiany i urozmaicenia tradycji…

Przepis dodaję do akcji: „Wigilia 2013”

świąteczne ciasto

Składniki na ciasto:

· 200 g miękkiego masła
· ½ szklanki cukru
· 3 jajka
· 1 szklanka mąki pszennej
· 4 łyżeczki mąki ziemniaczanej
· 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
· 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia
· 3 łyżki przyprawy piernikowej
· 1 łyżeczka kardamonu
· trochę cukru do posypania ciasta z wierzchu

Składniki na budyń:

· 1 budyń śmietankowy
· 2 łyżki cukru
· 1 szklanka mleka
· 1 łyżka masła
· kilka kropel olejku waniliowego

Dodatkowo:

· śliwki – u mnie z syropu

świąteczne ciasto

W pierwszej kolejności przygotowałam budyń całkiem standardowo wg przepisu na opakowaniu, tylko z mniejszej ilości mleka. Budyń trzeba szybko mieszać, bo w sekundzie gęstnieje i mogą porobić się kluchy. Do jeszcze gorącego dodałam kilka kropli olejku waniliowego oraz masło i wszystko dokładnie wymieszałam. Odstawiłam  przykryty folia aluminiową do ostygnięcia.

W tym czasie zabrałam się za ciasto. Miękkie masło zmiksowałam z cukrem i jajami przy pomocy miksera, a następnie dodałam wszystkie suche składniki, czyli obie mąki, sodę, proszek do pieczenia, kardamon i przyprawę do piernika. Powstało gęste ciasto, które rozsmarowałam w dużej okrągłej, silikonowej formie, ma wierzchu rozłożyłam równie gęsty budyń (powinien być zimny, ale jeśli dodacie ciepły to nic się nie stanie), a na wierzchu poukładałam śliwki z syropu. Wierzch posypałam dodatkowo jeszcze odrobiną cukru – po upieczeniu stworzy chrupką warstwę.

Ciasto piekłam w piekarniku nagrzanym do 150ºC, z termoobiegiem (bez termoobiegu ustawcie temp. na 170ºC) przez 35 minut. Natomiast moje ciasto jest dość niskie, dodatkowo zauważyłam, że w silikonowej formie szybciej się piecze, więc jeśli macie inną foremkę (mniejszą, metalową), to ciasto będzie potrzebowało więcej czasu.

Smacznego!

świąteczne ciasto

świąteczne ciasto

Wigilia 2013

One thought on “proste piernikowe ciasto ze śliwkami i budyniem

Zapraszam do komentowania :)

