mocno korzenne śledzie

Dziś jest ostatni moment na przygotowanie świątecznych śledzi. Jeśli jeszcze ten etap przygotowań macie przed sobą, proponuję zrobienie śledzi z całą gamą korzennych przypraw. Święta to chyba najlepszy moment właśnie na takie śledzie – z goździkami, kardamonem i miodem. Zapraszam!

Przepis dodaję do akcji:  „Wigilia 2013” i „Z cynamonem 2013”.

wigilijne śledzie

Składniki:

· 500 g matjasów (w oleju lub takich w zalewie do odmoczenia)
· 2 łyżki musztardy – u mnie kremska
· 2 kopiaste łyżeczki miodu
· ok. 1 łyżeczki białego octu winnego
· 2 łyżki sosu sojowego
· pieprz czarny mielony
· ¾ szklanki oleju – u mnie pół na pół olej rzepakowy i olej z pestek winogron
· 3 listki laurowe
· kilka goździków
· ½ łyżeczki cynamonu
· 1 łyżeczka kolendry
· 1½ łyżeczki mielonego imbiru
· 2 łyżeczki kardamonu
· 2-3 cebule

Jeśli śledzie przygotowywać będziemy z matjasów w zalewie solnej, to należy je najpierw przez kilka godzin odmoczyć w wodzie, żeby pozbyć się soli. U mnie to było ok. 4-5 godzin – wszystko zależy jak bardzo słone śledzie lubicie, pamiętajcie jednak o tym, aby nie zdominowały smaku zalewy. Jeśli korzystacie z matjasów w zalewie olejowej od razu można zabrać się do roboty.

Do rondelka wsypałam wszystkie przyprawy i na małym ogniu lekko podgrzałam, trzeba uważać, żeby ich nie spalić. Podgrzane przypraway zalałam olejem, dodałam miodu, musztardy i sosu sojowego. Wszystko mieszałam podgrzewając, aż miód się zupełnie rozpuścił. Na koniec doprawiłam octem winnym. Jeśli któreś przyprawy lubicie mniej lub bardziej dodajcie ich więcej lub mniej. Ja w pierwszej wersji dodałam więcej cynamonu i kolendry, ale po spróbowaniu uznałam że bardziej wolę, jeśli jest ich mniej, a za to więcej kardamonu i imbiru. Także jak kto lubi🙂

Cebulę kroimy w cienkie półplasterki. W naczyniu lub w słoiku układamy śledzie warstwami przekładając cebulą, na koniec zalewamy zalewą. Odstawiamy do lodówki na minimum 24 godziny. Smacznego!


Wigilia 2013

Zapraszam do komentowania :)

