świąteczne odwracane ciasto z pomarańczami

Święta to okazja do wypróbowania ciasta, które już od dawna chodziło mi po głowie, czyli ciasta odwróconego. Na zdjęciach w internecie wyglądało bardzo smakowicie, a dodatkowo pomysł pieczenia ciasta odwrotnie wydał mi się bardzo ciekawy. Rzekłabym – w sam raz do poczynienia jakiejś katastrofy😉 Okazuje się jednak, że jego przygotowanie wcale nie jest tak trudne jak sie wydaje. Problem jedynie stanowił wybór odpowiedniego przepisu. Dużo odwracanych ciast przygotowywanych jest na bazie ciasta typu biszkopt, za którym nia za bardzo przepadam, dlatego długo szukałam takiej wersji, która idealnie przypadnie mia do gustu. I znalazłam – skrzystałam z tego przepisu – ciasto może nie wyrasta efektownie, ale nie jest suche. Zmniejszyłam tylko tradycyjnie ilość cukru i zamiast śliwek wykorzystałam pomarańcze, czyli najbardziej świąteczne ze wszystkich owoców🙂

upside down cake

Składniki na karmel:

· 80 g miękkiego masła
· ½ szklanki cukru
· 1 łyżka miodu

Składniki na ciasto:

· 1½  szklanki mąki
· 90 g masła
· 2 łyżeczki proszku do pieczenia
· ¼ łyżeczki kardamonu
· ¼ łyżeczki soli
· ½ szklanki białego cukru
· 2 jajka
· 1 łyżeczka olejku waniliowego
· ½  szklanki mleka

Dodatkowo:

· 1 duża pomarańcza

Pomarańczę myjemy dokładnie i nie obierając ze skórki kroimy na cieniutkie plasterki. Tortownicę lub inną foremkę wykładamy papierem do pieczenia.

W rondelku roztapiamy masło, dodajemy miód i cukier. Mieszamy wszystko na małym ogniu do momentu uzyskania masy w kolorze karmelu. Mnie zajęło to ok. 10 minut ciągłego mieszania (łatwo się przypala). Gotowy karmel zdejmujemy z ognia i wylewamy na dno foremki, pomagając sobie łyżką, aby pokrył cała powierzchnię dna. Odruch nakazał mi w tym momencie oblizać łyżkę – nie róbcie tego! Po 10 minutach we wrzącącym karmelu łyżka jest taka gorąca jak byście ją w ogniu trzymali🙂

Na karmelu układamy plastry pomarańczy i foremkę odstawiamy na bok.

Pora na ciasto. Masło i cukier ubijamy mikserem na możliwie jak najgładszą masę. Moje masło było jakieś dziwne (chyba mało masła w maśle) i za nic nie chciało ubić się ładnie. Do masy dodajemy jajka, olejek waniliowy i miksujemy dalej. Następnie dodajemy po trochu wszystkie suche składniki i miksujemy dalej. Na koniec dolewamy mleko i miksujemy do połączenia składników. Gotowe ciasto wylewamy na pomarańcze.

Wstawiamy do nagrzanego do 160ºC piekarnika i pieczemy z teroobiegiem do suchego patyczka – u mnie to trwało jakieś 35 minut (jeśli pieczecie bez termoobiegu ustawcie temp. na 180ºC). Po wyjęciu z piekarnika ciasto odstawiamy na jakieś 15 minut, żeby karmel nieco ostygł i sklęsł. Po tym czasie możemy ciasto odwrócić do góry nogami. Ja to zrobiłam tak: na blacie położyłam kawałek papieru do pieczenia (takiej wielkości jak ten, którym wykładałam formę) i foremkę obróciłam prędziutko do góry nogami wyrzucając ciasto na ten papier – wyglądało groźnie, ale ciastu nic się nie stało. Potem delikatnie odkleiłam papier od karmelowej warstwy, a ciasto przełożyłam z powrotem do foremki razem z nowym kawałkiem papieru do pieczenia. Uff. Gotowe🙂

Smacznego!

2 thoughts on “świąteczne odwracane ciasto z pomarańczami

Zapraszam do komentowania :)

