pasternak

Pasternak dostałam od mamy. Nigdy nie widziałam go w żadnym warzywniaku, bo z pewnością już bym go wypróbowała. Żeby zaczerpnąć wiedzy na temat pasternaku sięgnęłam do dwóch książek o daniach z warzyw z lat 80-tych autorstwa Henryka Dębskiego, przekonana, że znajdę tam informacje na jego temat. Ku mojemu zaskoczeniu jednak pasternaku tam nie znalazłam, mimo, że w obu pozycjach pojawiają się nazwy warzyw, których nie znam – typu skorzonera, salsefia…a po pasternaku ani śladu. Pozostało mi jedynie przekopać internet, aby dowiedzieć się o nim nieco więcej.

Pasternak, to w naszym kraju warzywo podawane…zwierzętom. Jednak nie zawsze tak było. Do XVIII wieku w Polsce był jednym z podstawowych warzyw, ponieważ nie znano jeszcze wtedy ani ziemniaków, ani marchwi, ani buraków (wyjaśnił się więc jego brak w książkach z lat 80-tych). W starożytnym Rzymie i Grecji traktowany był niemal z nabożeństwem, jako lek na wszystko. Przyrządzano z niego wina, wódki, soki, konfitury, maści, serwowano go jako swego rodzaju przystawkę, aby pobudzić apetyt przed właściwym posiłkiem. Podawany z grzanym winem leczył wszelkiego rodzaju dolegliwości.¹ Przeprowadzone współcześnie badania potwierdziły dobroczynne działanie pasternaku, który wykorzystywany jest często do produkcji leków.

pasternak

Wygląda identycznie jak pietruszka i w pierwszym odruchu chciałoby się powiedzieć, że jak pietruszka smakuje. W moim odczuciu jest jednak dużo słodszy i ma bardziej jednowymiarowy smak i aromat. Co absolutnie nie oznacza że jest niesmaczny, wręcz przeciwnie. Wydaje mi się również, że w przeciwieństwie do pietruszki jest bardziej chrupki i soczysty, więc super będzie nadawał się na surówki. Można go wykorzystywać do wszystkiego, do czego wykorzystujemy choćby ziemniaka.

Jak odróżnić pasternak od pietruszki? Pasternak w miejscu, gdzie wyrasta nać ma zagłębienie i ciemną obwódkę. Podobno zdarza się, że handlowcy sprzedają pasternak właśnie jako pietruszkę. Kto biegnie do kuchni sprawdzić?🙂

pasternak

W kolejnym wpisie pokażę Wam co z moim pasternakiem zrobiłam🙂

 

¹http://hipokrates2012.wordpress.com/2012/12/22/zapomniany-pasternak/

 

5 thoughts on “pasternak

  1. Uwielbiam pasternak. Kiedyś właśnie kupując pietruszkę tak wybierałam, że w domu okazało się, że ani jednej pietruszki nie kupiłam, tylko pasternak😀 Ale od tamtej pory raczej udaje mi się rozpoznać co jest czym😉

    1. Ja wcześniej nigdy nie jadłam (świadomie) pasternaku, nawet nie wiedziałam jak wygląda, choć nazwa nie była mi obca. Taraz ilekroć będę kupować w warzywniaku pewnie będę zerkać w pietruszkę w poszukiwaniu ciemnej obwódki. A nóż widelec pasternak🙂

  2. Pasternak (parsnip) jest baaardzo popularny w Irlandii, natomiast nie mamy tutaj pietruszki (root parsley). Ponieważ uprawa pasternaka jest łatwa i tania, a pietruszki trudna i kosztowna, to zdarza się, że jest on sprzedawany jako pietruszka (w Polsce). Pasternak ma zupełnie inny zapach niż pietruszka, pachnie bardziej jak marchewka. W Irlandii pieczemy go w piekarniku wraz z marchwią i ziemniakami i podajemy jako jarzynę do mięsa, robimy z niego zupę (najczęściej przecierową), dodajemy do sosów i stew. Ciekawa jestem, co z niego zrobiłaś?!

    1. Mam nadzieję, że nie będziesz za bardzo rozczarowana moim pasternakowym „daniem”. A zupa to kolejna rzecz, któórą zrobię, jeśli jeszcze kiedyś pasternak trafi w moje ręce.

Zapraszam do komentowania :)

