orkiszowy placek z rabarbarem

Sezon rabarbarowy właśnie się rozpoczął, pora więc na pierwsze tej wiosny ciasto z rabarbarem. Znalazłam też w sklepie mąkę orkiszową (razową) i pomyślałam, że te dwa składniki mogą razem stworzyć fajny duet. Nie myliłam się. Ponieważ nigdy jeszcze nie piekłam nic z mąki orkiszowej po przepis powędrowałam na bloga „Moje Wypieki”. Tam znalazłam coś co idealnie pasowało do mojego pomysłu. Poniżej przedstawiam Wam moją wersję tego przepisu. Ciasto wyszło super – miękki spód, puszyste kwaskowe wnętrze i chrupki wierzch, do  tego lekki i ożywczy aromat kardamonu. Mąka orkiszowa bardzo smakowicie wypadła w cieście i powiedzmy, że zdrowiej niż zwykła pszenna😉

Zapraszam na przepis.

Acha, ciasto zrobiłam w kwadratowej blaszce o długości boku ok. 25cm.

ciasto z rabarbarem

Składniki na ciasto:

· 2 szklanki mąki razowej orkiszowej
· 4 żółtka (białka odłożyć, będą potrzebne później do zrobienia piany)
· 200 g zimnego masła
· 1/3 szklanki cukru pudru
· 1 łyżka zimnej wody

Masło posiekałam na mniejsze kawałki i w garnku zagniotłam wstępnie z pozostałymi składnikami, a następnie wyłożyłam na blat posypany mąką orkiszową i możliwie jak najszybciej zagniotłam do połączenia  składników. Podzieliłam na dwie części  – troszkę mniej niż 1/3 odłożyłam do zrobienia kruszonki, resztę do wyłożenia formy. Oba kawałki zawinęłam w folię i włożyłam do zamrażalnika. W czasie kiedy ciasto się chłodziło, przygotowałam nadzienie.

Składniki na nadzienie:

· kilka łodyg rabarbaru
· 3 niezbyt duże jabłka
· 1/2 szklanki cukru
· 1 łyżka mąki ziemniaczanej
· 1 łyżeczka cynamonu
· 1 łyżeczka kardamonu
· 1 łyżka bułki tartej
· 4 białka
· ½  szklanki cukru pudru

Rabarbar umyłam, obrałam i pokroiłam w kostkę. Wrzuciłam do rondelka, zasypałam cukrem, cynamonem i kardamonem i dusiłam mniej więcej 20 minut na małym ogniu, aż zrobiło coś coś w rodzaju marmolady. Zestawiłam z ognia, posypałam mąką ziemniaczaną i szybciutko wymieszałam, żeby nie zrobiły się grudki. Odstawiłam do wystudzenia i w tym czasie obrałam i pokroiłam w kostkę jabłka, które dodałam do rabarbaru i wymieszałam.

Białka ubiłam na sztywną pianę, soląc je lekko na wstępie, a pod koniec dodałam cukier puder i ubijałam jeszcze 2-3 minuty, aby piana była biała, gęsta i lśniąca.

Odcięłam odpowiedni do wielkości blaszki kawałek papieru do pieczenia i na nim rozwałkowałam spód ciasta (podsypując z wierzchu mąką, aby wałek się nie kleił). Razem z papierem włożyłam do foremki i mniej więcej wyrównałam brzegi, na wysokość rantu mojej foremki (czyli na jakieś 3cm). Spód ciasta wysypałam bułką tartą i na to wyłożyłam rabarbar i jabłka. Następnie po wierzchu rozprowadziłam pianę z białek. Na koniec wyjęłam z zamrażalnika mocno już schłodzony kawałek ciasta na kruszonkę i starłam go na tarce o grubych oczkach, bezpośrednio na pianę.

Ciasto piekłam w piekarniku nagrzanym do 160-170ºC z termoobiegiem, przez równe 60 minut. Trochę przestudziłam w lekko uchylonym piekarniku. Równie pyszne jest na ciepło jak i na zimno. Smacznego!🙂

ciasto orkiszowe

2 thoughts on “orkiszowy placek z rabarbarem

Zapraszam do komentowania :)

