kartka z kalendarza – rustykalny placek z morelami

Dziś chciałam zaproponować Wam bardzo prosty i nie wymagający szeregu składników, nieco swojski, placek z morelami. Znalazłam ten przepis w kuchennym kalendarzu-zdzieraku, zaciekawił mnie udział mąki krupczatki i brak jakiegokolwiek spulchniacza typu proszek do pieczenia, a poza tym uwielbiam morele🙂

Problem miałam z pieczeniem – zgodnie z przepisem placek miał się piec 25 minut w temperaturze 160ºC, tak też więc piekłam. Natomiast zerkając co chwilę przez szybkę piekarnika wydawało mi się, że w ogóle się nie piecze, więc włączyłam termoobieg, który podwyższa temperaturę i dodałam 10 minut. Wreszcie zaczęło się coś dziać. Natomiast gdyby nie mama, to piekło by się i piekło pewnie ze sto lat, bo w końcu po jakiś 45 minutach sprawdziłam patyczkiem czy nie jest surowe, bo blade było ciągle. Okazało się, że ciasto jest gotowe. Pewnie gdybym piekła je trochę krócej byłoby bardziej miękkie, ale i tak  zjadłyśmy od razu po dwa kawałki. Ciasto jest mało słodkie (jeśli lubicie słodsze ciasta warto dodać więcej cukru) o wyraźnej, nieco grudkowatej teksturze. Morele świetnie pasują, bo nic nie zakłóca ich słodkiego smaku.

Jeśli lubicie eksperymenty w kuchni – spróbujcie, a nóż widelec Was zasmakuje🙂

ciasto morelowe

Składniki (piekłam w małej kwadratowej blaszce):

· 2 szklanki mąki krupczatki
· 4 jajka
· ½ szklanki cukru pudru
· 30 g masła
· 500 g moreli
· sok z połowy cytryny

proste ciasto

Miękkie masło miksujemy z cukrem, jajkami i sokiem z cytryny. Następnie dodajemy mąkę krupczatkę i miksujemy 3-4 minuty do uzyskania możliwie gładkiej masy (mąką krupczatka jest dość ziarnista, więc ciasto nie będzie idealnie gładkie). Po zmiksowaniu masa będzie dość gęsta.

Morele myjemy, przekrawamy na połówki i usuwamy pestki.

Piekarnik nagrzewamy do 160º. Formę do ciasta wykładamy papierem do pieczenia lub smarujemy masłem i wysypujemy mąką krupczatką. Wykładamy ciasto i wyrównujemy wierzch. Układamy połówki moreli. Zgodnie z oryginalnym przepisem pieczemy 25 minut w 160ºC. Ja piekłam prawie 50 minut (w trakcie uruchomiłam termoobieg) bo ciągle wydawało mi się, że się nie piecze, bo było bardzo blade – ale widać taki jego urok😉 Najlepiej po 25 minutach po prostu sprawdzić patyczkiem, czy ciasto jest gotowe. Po upieczeniu jeszcze ciepłe posypać cukrem pudrem lub posmarować syropem cukrowym (odrobina ciepłej wody + cukier). Ciasto przechowujemy zawinięte w woreczek foliowy lub w szczelnym pojemniku, bo może wysychać. Smacznego!

placek z morelami

rustykalny plaek morelowy

2 thoughts on “kartka z kalendarza – rustykalny placek z morelami

Zapraszam do komentowania :)

