wartość dodana dyniowego sernika, czyli słodko-słone kruche paluszki

Przy okazji dyniowego sernika wspominałam Wam, że po raz kolejny przygotowuję ciasto kruche bez dodatku jajek i bardzo mi ten sposób przypadł do gustu. Dlatego kiedy wczoraj ponownie piekłam dyniowy sernik postanowiłam część kruchego ciasta odłożyć i sprawdzić, czy uda mi się z niego zrobić słone paluszki – ten rodzaj kruchego ciasta wydawał mi się idealny na taki wypiek. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Musiałam się porządnie pilnować, żeby nie pożreć wszystkich paluszków i zostawić coś Lubemu na spróbowanie.

Wyszły na prawdę pyszne – kruche i chrupiące o słodko-słonym smaku i paprykowo-czosnkowym aromacie. Świetnia alternatywa dla wszelkich słonych przekąsek kupowanych do tej pory w sklepie. Paluszki, chipsy i popcorn idą w odstawkę!🙂
slodko-slone paluszki z kruchego ciasta

Składniki:

• 1 szklanka mąki pszennej
• ok. ½ łyżeczki soli
• 100 g zimnego masła
• 2 płaskie łyżki cukru pudru
• 2-3 łyżki bardzo zimnej wody
• 1 płaska łyżeczka słodkiej papryki w proszku
• ½-1  łyżeczki granulowanego czosnku
• sezam do posypania

Mieszamy sypkie składniki: mąkę, sól, cukier, słodką paprykę oraz czosnek, a następnie wkrajamy zimne masło i wlewamy 2-3 łyżki zimnej wody. Ja zawsze wstępnie ciasto zagniatam w garnku, unikając rozsypującej się wszędzie na około mąki. Ciasto zagniatamy dość szybko pilnując, aby masło dokładnie połączyło się z suchymi składnikami, w razie potrzeby podsypujemy mąką. Z ciasta formujemy krążek, wkładamy do foliowego woreczka i do zamrażalnika na 10-15 minut.

Mocno schłodzone ciasto wałkujemy bezpośrednio na papierze do pieczenia (lub jeśli tak wygodniej – pomiędzy dwiema płachtami papieru) na grubość ok. 3 mm i mniej więcej w kształt prostokąta. Posypujemy sezamem, lekko dociskając go dłońmi do ciasta. Rozwałkowane ciasto wkładamy do lodówki, aby ponownie stwardniało (15 minut powinno wystarczyć).

Piekarnik rozgrzewamy do 190-200ºC.

Schłodzony płat ciasta kroimy na paski szerokości ok. 1- 1,5 cm i układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Paluszki możemy skręcać wokół własnej osi lub pozostawić je proste. Układamy je obok siebie, ale tak, aby się nie dotykały. Wkładamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy do zezłocenia (20-25 minut na środkowej półce).

Kruche paluszki przechowujemy w szczelnie zamkniętym pojemniku, inaczej szybko złapią wilgoć z powietrza i przestaną być chrupiące. Smacznego!

slone paluszki

kruche paluszki

kruche slone paluszki

jesien

slodko-slone kruche paluszki

paluszki kruche

Zapraszam do komentowania :)

