świąteczne ciasto jogurtowe z suszonymi porzeczkami

Szukając w głowie pomysłu na świąteczne ciasto, które byłoby proste w przygotowaniu i nie wymagało przechowywania w lodówce, przypomniało mi się bajecznie proste a jednocześnie pyszne jogurtowe ciasto, które robiłam w ubiegłe wakacje. Potrzebny był tylko jakiś świąteczny tuning.

Wędrując w sklepie po dziale pod hasłem „pieczenie” natknęłam się na paczkę smakowicie wyglądających suszonych porzeczek i uznałam, że to będzie świetna alternatywa dla rodzynek, których nie lubię (kto jeszcze nie lubi rodzynek?) Nigdy też nie próbowałam suszonych porzeczek, więc to był najlepszy moment aby spróbować. Pomysł na ciasto gotowy. W domu czekała tabliczka białej czekolady, która w mojej głowie stanowiła wraz z porzeczkami eleganckie zwieńczenie jogurtowego ciasta.

No właśnie, tutaj zanim dotrzemy do ciasta, zatrzymajmy się na małej katastrofie.

Przygotowania do Wigilii szły jak z płatka, barszcz dochodził na kuchence, nadzienie do pierogów gotowe, a ciasto studziło się i czekało na polewę z białej czekolady i porzeczek.  No właśnie. Sięgając pamięcią do poprzedniego razu, kiedy roztapiałam czekoladę w kuchence mikrofalowej zajęło mi to jakieś 3 minuty. Połamałam więc czekoladę na mniejsze kawałki, włożyłam do mikrofalówki i przekręciłam pokrętło na 3 minuty. W międzyczasie nasi współlokatorzy wrócili z zakupów, zagadaliśmy się, gdy nagle okazało się że z mikrofalówki się dymi. Oczywiście z wnętrza mikrofalówki🙂 Po otwarciu drzwiczek kuchnię wypełnił szary dym, a świąteczne zapachy, które do tej pory miło łaskotały nas po nosach zastąpił smród spalenizny. Czujnik dymu! Szybko zamknęłam mikrofalę i pootwierałam okna – wizyta straży pożarnej w Wigilię to nie był mój wymarzony świąteczny prezent. Na szczęście alarm się nie uruchomił, natomiast wyjęta w końcu z mikrofalówki miska z czekoladą przedstawiała co najmniej dziwny widok. Połowa czekolady zmieniła kolor z białej na nieco zwęglony brązowy, a druga połowa, pozostała biała i jedynie częściowo roztopiona. Dlaczego tak się stało? Pojęcia nie mam. Fakt jest taki, że moje świąteczne ciasto straciło polewę, bo to była moja jedyna biała czekolada, więc musiałam wymyślić coś innego.

A tak przy okazji – przypalona biała czekolada wymieszana z nieprzypaloną białą czekoladą smakuje zaskakująco dobrze, tylko jest pieruńsko słodka🙂

Wracając zatem do ciasta, postanowiłam zwieńczyć je lukrową polewą. Do ciasta prócz porzeczek dorzuciłam dwie kopiaste łyżki marmolady pomarańczowej, dla dodatkowego świątecznego aromatu. Wyszło takie jak lubię. Wilgotne, niezbyt słodkie i puchate.
ciasto jogurtowe z suszonymi porzeczkami

Składniki (na okrągłą formę 23cm):

  • 500 ml jogurtu naturalnego
  • 150 ml oleju (trochę więcej niż pół szklanki)
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • ½ szklanki cukru
  • 2½ szklanki mąki pszennej
  • 1 duże jajko
  • sok wyciśnięty z połówki cytryny
  • 2 kopiaste łyżki marmolady pomarańczowej
  • 1½ szklanki suszonych porzeczek
  • ½ pół szklanki cukru pudru

W dużej misce mieszamy przy pomocy łyżki wszystkie mokre produkty, czyli jogurt, olej, jajko, sok z cytryny i marmoladę pomarańczową. Następnie dodajemy sodę, cukier i wszystko mieszamy ponownie. Na koniec dodajemy mąkę i ciasto mieszamy do uzyskania gładkiej, gęstej masy. Teraz pozostaje już tylko dosypać szklankę suszonych porzeczek (pół szklanki zostawiamy do dekoracji wierzchu ciasta) i całość jeszcze raz wymieszać.

Piekarnik nastawiamy na 160ºC (górna i dolna grzałka) lub jeśli nie mamy dolnej grzałki na 150ºC i uruchamiamy wentylator. Ciasto przelewamy do formy i pieczemy ok. 50 minut – do suchego patyczka.

Po upieczeniu studzimy. Kiedy ciasto jest już chłodne, przygotowujemy lukier. Cukier puder mieszamy z 2-3 łyżkami gorącej wody, tak aby uzyskać lejącą, ale dość gęstą masę. Dorzucamy pół szklanki porzeczek, mieszamy i wykładamy na wierzch ciasta. Czekamy aż lukier zastygnie i ciasto jest gotowe do jedzenia.

Smacznego!

swiateczne ciasto

jogurtowe ciasto z porzeczkami

ciasto z suszonymi porzeczkami

One thought on “świąteczne ciasto jogurtowe z suszonymi porzeczkami

Zapraszam do komentowania :)

