szkockie ciasteczka owsiane

Płatki owsiane to naczelny szkocki składnik pożywienia, w większych sklepach znajdziemy całe półki różnych rodzajów owsianki, która jest tradycyjnym daniem śniadaniowym. Płatki owsiane to również składnik wielu deserów – ciasteczka owsiane to jeden z nich. I tak jak z każdą tradycyjną narodową potrawą, istnieją dziesiątki przepisów na ich przygotowanie.

Zanim stały się ciastkami traktowane były jako chleb, stąd w wielu przepisach brak zupełnie cukru (jedynie sól). Wiele przepisów mówi o wstępnym uprażeniu płatków w piekarniku, ja wybrałam prostą i szybką wersję, którą można upiec gdy najdzie nas ochota na trochę zdrowszą przekąskę. Zwykły cukier zastąpiłam muscovado, bo wydał mi się trochę bardziej aromatyczny. Ciasteczka są dość sycące, więc dobrze się sprawdzą jako przekąska w pracy 🙂

owsiane ciasteczka

Składniki:

• 225 g płatków owsianych
• 3 kopiaste łyżki mąki
• ok. 100 g masła
• ½ łyżeczki soli
• ½ łyżeczki sody
• 2 łyżki cukru (dodałam muscovado, może by też zwykły lub brązowy)
• ok. 60 ml gorącej wody

Do miski wrzucamy wszystkie suche składniki: płatki, mąkę, sól, sodę i cukier. Dodajemy masło i zagniatamy do momentu aż masło połączy się z płatkami. Nie przejmujcie się, że płatki nadal są bardzo sypkie i raczej nie uda się uformować z nich ciastek.

Dolewamy po odrobinie gorącą wodę (koniecznie musi być gorąca) i zagniatamy. Teraz już masa powinna nabrać kształtu i swobodnie da się formować.

Piekarnik nastawiamy na 190ºC (górna i dolna grzałka). Na blaszce rozkładamy papier do pieczenia i zabieramy się za formowanie ciasteczek. I tutaj pełna dowolność. Możemy całe owsiane ciasto rozwałkować na cienki placek i wykrawać szklanką kółka lub tak jak ja, formować w dłoniach małe kulki (wielkości sporego orzecha włoskiego) i rozpłaszczać. Ciasteczka możecie zrobić mniejsze lub większe, to zależy od Waszych upodobań. Ważna jest grubość. Jeśli będą cienkie, po upieczeniu będą delikatne i kruchutkie. Grubsze będą potrzebowały więcej czasu na wypieczenie i nie będą tak lekkie i kruche.

Ciastka układamy na blasze i pieczemy przez 20-30 minut, do zrumienienia. Przechowujemy w szczelnie zamkniętym pojemniku aby nie chłonęły wilgoci z powietrza. Smacznego! 😀

oatcakes

ciastka owsiane

17 myśli w temacie “szkockie ciasteczka owsiane

      1. Otóż wyciągam ostatnią partię z piekarnika zaraz. Pozwoliłam sobie zrobić wariację na temat i zamiast cukru zwykłego dałam waniliowy. No i ciasteczka zajadam z dżemem wiśniowym. Stwierdzam, pysia! 🙂

Zapraszam do komentowania :)