mincemeat pies, czyli wyspowe przysmaki świąteczne

Klasycznym świątecznym tutejszym przysmakiem są mince pies, czyli po naszemu kruche babeczki z bardzo słodkim bakaliowym nadzieniem. W grudniu mince pies pojawiają się w każdym sklepie i są jednym z głównych okołoświątecznych słodyczy, jakimi możemy być poczęstowani jeśli w tym czasie gościmy na wyspach.

Próbowałam kilku sklepowych mince pie’ów i wszystkie były przeokropnie słodkie. Aż chwilami cukier zgrzytał w zębach, dlatego na potrzeby własne wykonałam kruche ciasto bez odrobiny nawet cukru. I takie właśnie Wam polecam jeśli nie lubicie bardzo słodkich słodyczy. By zniwelować jeszcze słodycz mincemeat’a do części babeczek dodałam na wierzch marmoladę pomarańczową, którą bardzo lubię, ale oczywiście nie jest to konieczne. Mince pies możecie też przez upieczeniem posypać granulowanym cukrem lub po upieczeniu cukrem pudrem.

W UK mincemeat można kupić gotowy w słoiku. Wspominałam już o nim przy okazji przepisu na mincemeat pudding. W zależności od firmy może się lekko różnić składnikami (mincemeat jest też w dwóch rodzajach – z alkoholem i bez), natomiast zawsze bazą są prażone jabłka, rodzynki, suszone porzeczki i korzenne przyprawy i tona cukru 🙂 Przygotowując własny mincemeat możecie pominąć cukier zupełnie – będzie na pewno zdrowszy niż ten sklepowy. W końcu suszone i kandyzowane owoce same w sobie są słodkie i dodatkowy cukier może przydać się chyba jedynie jeśli chcecie zakonserwować mincemeat na dłużej. Oczywiście nie musicie też poprzestawać na prażonych jabłkach, rodzynkach i suszonych porzeczkach. Jeśli lubicie możecie dodać daktyle, suszone morele lub śliwki.

Mincemeat pie można również przygotować w dużej formie do tarty i podawać pokrojone jak tort.

mincemeat pies

Składniki (na 12 sztuk):

  • 1½ szklanki mąki
  • ok. 100 g masła
  • szczypta soli
  • kilka łyżek bardzo zimnej wody
  • 400 g meance meat (możecie przygotować samodzielnie mieszając: uprażone jabłka, moczone w wodzie lub alkoholu rodzynki, suszone porzeczki lub żurawinę, kandyzowaną skórkę pomarańczową i cytrynową i przyprawy: cynamon, gałkę muszkatołową, goździki, cukier)
  • opcjonalnie: marmolada pomarańczowa

Bazą naszych babeczek będzie kruche ciasto. Przygotowujemy je standardowo mieszając mąkę i sól  z posiekanym masłem, następnie dodajemy kilka łyżek bardzo zimnej wody i szybko zagniatamy. Ja zawsze wstępnie zagniatam w dużej misce, a dopiero potem przenoszę ciasto na blat. Jest wtedy mniej bałaganu z rozsypaną wszędzie mąką.

Gotowe ciasto formujemy w krążek i wkładamy do lodówki lub zamrażalnika na kilka/kilkanaście minut.

Formę do muffinek wysmarowujemy lekko masłem.

Schłodzone ciasto wałkujemy niezbyt cienko (ok. 3mm) i wykrawamy kółeczka. Muszą być na tyle duże, aby wypełniły muffinkową foremkę. Każdą z foremek wypełniamy ciastem, dociskając do dna i ścianek. Do środka nakładamy mincemeat – nie za dużo, aby podczas pieczenia nie kipiało i nie przykleiło się do formy.

Ja przygotowałam dwa rodzaje pie’ów, takie jakie można spotkać w tutejszych sklepach – otwarte z gwiazdką, do nich nałożyłam jeszcze na wierzch odrobinę marmolady pomarańczowej i zamknięte. Dekoracyjne listki dodałam od siebie.

Na wierzchu każdego pie’a układamy gwiazdkę lub zaklejamy kółeczkiem z kruchego ciasta. Wkładamy do nagrzanego do 190ºC piekarnika i pieczemy do zrumienienia – 20-25 minut. Po wyjęciu studzimy i przechowujemy do kilku dni w szczelnie zamkniętym pojemniku. Można je posypać cukrem pudrem, jednak mnie już jednak słodyczy wystarczyło.

Smacznego!

mince pies

babeczki swiateczne

2 myśli w temacie “mincemeat pies, czyli wyspowe przysmaki świąteczne

Zapraszam do komentowania :)